Talk 25 (3)

マハルシ 画像

D.: How is that Self to be known or realised?

信奉者:どのようにすれば、真我を知ったり、悟ることができるのでしょうか?

M.: Transcend the present plane of relativity. A separate being (Self) appears to know something apart from itself (non-Self). That is, the subject is aware of the object. The seer is drik; the seen is drisya. There must be a unity underlying these two, which arises as ‘ego’. This ego is of the nature of chit (intelligence); achit (insentient object) is only negation of chit. Therefore the underlying essence is akin to the subject and not the object. Seeking the drik, until all drisya disappears, the drik will become subtler and subtler until the absolute drik alone survives. This process is called drisya vilaya (the disappearance of the objective world).

マハルシ:現在の相対性の次元を超えなさい。分離された真我、すわわち自我は、自身から離れたものを知覚しているように見える。つまり、主体が客体を認識していると。観察者をdrik、見られる対象をdrisyaと言う。これらの二つの根底には、一つの統一体があり、それは自我として立ち現れるものだ。この自我は知性の性質を持つ一方で、対象物は知性の欠如でしかない。それゆえ、根底に横たわる自我の本質は主体側に似ており、対象の方ではない。対象が消失するまで、見る者を探し出していくと、それはますます精妙なものになり、ついには「絶対的な観察者」しか残らないことになる。この過程は「対象世界の消失」と呼ばれる。

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