Talk 25 (7)

マハルシ 画像

D.: What is the relation between mind and object? Is the mind contacting something different from it, viz., the world?

信奉者:心と対象の間の関係はどのようなものですか?心は、それとは違うもの、つまり世界と繋がっているのでしょうか?

M.: The world is ‘sensed’ in the waking and the dream states or is the object of perception and thought, both being mental activities. If there were no such activities as waking and dreaming thought, there would be no ‘perception’ or inference of a ‘world’. In sleep there is no such activity and ‘objects and world’ do not exist for us in sleep. Hence ‘reality of the world’ may be created by the ego by its act of emergence from sleep; and that reality may be swallowed up or disappear by the soul resuming its nature in sleep. The emergence and disappearance of the world are like the spider producing a gossamer web and then withdrawing it. The spider here underlies all the three states – waking, dreaming, and sleep; such a spider in the person is called Atman (Self), whereas the same with reference to the world (which is considered to issue from the sun) is called Brahman (Supreme Spirit). He that is in man is the same as He that is in the sun. (Sa yaschayam purushe yaschasavaditye sa ekah).

マハルシ:世界は、起きている状態の時、そして夢を見ている状態の時に「感じられる」ものであり、あるいは精神的活動である知覚と思考の対象である。もし仮に、目覚めている時の思考や眠っている時の思考のような諸活動がなければ、世界を知覚することも、あるいは世界について推論することもできないだろう。眠っている時は、そのような活動はなく、したがって対象も世界も、眠っている我々にとっては存在しない。従って、「世界の現実」とは、自我が眠っている状態から現れることによって創造され、そしてその現実は、魂が再び眠りにつくことによって飲み込まれか消失する。世界の出現と消失は、蜘蛛が細長い糸を出したり引っ込めたりするようなものだ。ここで言う蜘蛛は、三つの状態、すなわち目覚めている時、夢を見ている時、眠っている時のすべての状態の根底に存在している。その人の中にあるような蜘蛛はアートマン(真我)と呼ばれている。一方、世界に関してのそれと同じものは(太陽から発すると考えられるが)、ブラフマン(至高の霊)と呼ばれている。人間の内に存在するブラフマンと、太陽の中にあるブラフマンは同じものである。

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