Talk 28 (6)

マハルシ 画像

D.: If ‘I’ also be an illusion, who then casts off the illusion?

M.: The ‘I’ casts off the illusion of ‘I’ and yet remains as ‘I’. Such is the paradox of Self-Realisation. The realised do not see any contradiction in it. Take the case of bhakti – I approach Iswara and pray to be absorbed in Him. I then surrender myself in faith and by concentration. What remains afterwards? In place of the original ‘I’, perfect self-surrender leaves a residuum of God in which the ‘I’ is lost. This is the highest form of devotion (parabhakti), prapatti, surrender or the height of vairagya.

信奉者:もし「私」もまた幻想であれば、誰がそれを捨て去るのでしょうか?

マハルシ:「真我」が「私」という幻想を捨て去る。が、にもかかわらず「私」として真我は残る。悟りの逆説はそのようなものである。悟った人間は、そこに何ら矛盾を感じない。bhakiの場合を考えてみなさい。私はIswaraに近づき、彼に吸収されるよう祈る。その時、私は信念と集中力で自己を放棄している。その後、何が残るのか?元々の「私」を捨てた完全なる自己放棄は、神の残余を残すことになる。その中では「私」は消失しているのだ。これが献身、prapatti、自己放棄の至高の形態、すなわちvairagyaの最高の状態なのである。

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