Talk 34 (2)

マハルシ 画像

I asked Maharshi about contemplation. He taught me as follows:- When a man dies the funeral pyre is prepared and the body is laid at on the pyre. The pyre is lit. The skin is burnt, then the flesh and then the bones until the whole body falls to ashes. What remains thereafter? The mind. The question arises, ‘How many are there in this body – one or two?’ If two, why do people say ‘I’ and not ‘we’? There is therefore only one. Whence is it born? What is its nature (swaroopa)? Enquiring thus the mind also disappears. Then what remains over is seen to be ‘I’. The next question is ‘Who am I?’ The Self alone. This is contemplation. It is how I did it. By this process attachment to the body (dehavasana) is destroyed. The ego vanishes. Self alone shines. One method of getting mind-dissolution (manolaya) is association with great ones – the yoga adepts (Yoga arudhas). They are perfect adepts in samadhi. Self-Realisation has been easy, natural, and perpetual to them. Those moving with them closely and in sympathetic contact gradually absorb the samadhi habit from them.

(続き)私は、黙想についてマハルシに尋ねました。彼は私は次のように教えてくれました。

人が死ぬと、葬儀用の薪が準備され、肉体はその上に横たえられる。薪に火がつけられる。皮膚が焼かれ、次に肉が、そして骨が焼かれ、ついには全身が灰になる。その後、何が残るのか。心である。「この肉体の中に、いくつの心があるのか?一つか?それとも二つか?」という問いが生じる。もし二つならば、なぜ人々は「私たち」ではなく「私」と言うのだろうか?従って、心は一つしかないことがわかる。それはどこから生まれたのだろうか?その本質は何であるのか?このように問いを発していくと、心もまた消失する。すると残るものは「私」だけであるように見える。次の問いは「私は誰であるのか?」である。真我しかない。これが黙想である。そのように私は行った。この過程によって、肉体への執着は破壊される。自我が消える。真我だけが輝くのだ。心を溶かす一つの方法は、偉大な者たち、すなわちヨーガの達人との付き合いである。彼らはsamadhiの完璧なる達人である。自己を悟ることは、彼らにとっては容易であり、自然であり、恒久的なものである。彼らの近くで行動し、また共感的に接触する人々は、徐々に彼らからsamadhiの習慣を吸収することになるだろう。

 

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