Talk 46 (3)

マハルシ 画像

The scriptures say that the Self is nityasiddha, ever present, and yet speak of the removal of ajnana. If Self is (nitya) always and (siddha) present, how can there be ajnana? For whom is the ajnana? These are contradictory. But such statements are for guiding the earnest seeker in the right way. He does not readily understand the only Truth if mentioned in plain words as in natwam naham neme janadhipah (not thou, nor I, nor these kings …). Sri Krishna declared the Truth, but Arjuna could not grasp it. Later Krishna plainly says that people confound Him with the body, whereas in reality He was not born nor will He die.

(続き)聖典では、真我はnityasiddha、すなわち、ずっとそこに在る、と書いてありる。が、にもかかわらず、迷妄を取り除くことについて語っている。もし真我が常に存在しているのであれば、どのようにして迷妄はありえるのだろうか?誰にとっての迷妄なのか。そこには矛盾がある。しかし、そのような言い方は、熱心な求道者を正しく導くためのものなのだ。もし、平易な言葉で、例えば「あなたでもなく、私でもなく、またこれらの王でもなく…」などと言えば、求道者は、すぐには唯一の真実を理解しないだろう。クリシュナは真実をはっきりと述べたが、Arjunaはそれを理解しなかった。後にクリシュナは率直に言う。「人々は自身を肉体と混同している。が、現実は、彼らは新しく無から生まれたわけではなく、死ぬこともない」と。

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